Mivel elérkezett az időszakos műszaki vizsgám ideje, ezért egy újabb költségbomba csapott le rám a már megszokott de egyre nehezebben elviselhető, éves szinten ismétlődve.
Talán a 3 napos ünnepi csend, vagy a fuvarok hiánya késztetett arra, hogy egy némi kis költség számítást készítsek itt az idei évről. Nos lássuk, hogy mibe is kerül nekünk ez a taxivállalkozás nagy vonalakban 2012-ben!
Figyelem, most itt nem számolom a személyi feltételhez tartozó, valamint az autó cserénél jelentkező illeték, illetve egyéb költségeket, de ez is jelentős költség! Tehát egy pontos költségszámításnál ezt is figyelembe kell venni, ezért az itt leírtaknál szinte csak magasabb költségoldalt mutathatnak!Kétféle költségünk jelentkezik, az egyik amikor még be sem indítottuk a gépkocsit, a másik akkor keletkezik amikor elkezdünk menni vele.
Első csoportba sorolt költségek, amikor azt mondják ránk, hogy már taxisok vagyunk:A példánkban szereplő eszköz vételára az ami manapság már alaphangon minimum 5millió forintnál kezdődik, tehát legyen ez a kiindulási szám! Ebbe a gépkocsiba taxiórát szabadjelzőt és URH készüléket kell vásárolnunk ami nagyságrendileg olyan 250-300ezer forint a beszereléssel.
Amortizáció (Beruházási költségek)
5300000x0.2=1060000 Ft évente
Id?szakos költségek 2012Gk adó: 25000 Ft/év 2080 Ft/hó
Gk kötelez? bizt: 30000Ft/év2500Ft/hó
Casco biztosítás: 60000 Ft/év 5000 Ft/hó
Éves műszaki vizsga (+megbontásos): 37000Ft/év 3083Ft/hó
Adóigazolás: 3000 Ft/év 250 Ft/hó
Taxidrosztdíj: 38100 Ft/év 3175 Ft/hó
Taxióra hitelesítése:16500 Ft/2év 688 Ft/hó
Tb járulék: 592884 Ft/év 49407 Ft/hó
Könyvelő/év 60000 Ft/év 5000 Ft/hó
Tagdíj: 864000Ft/év (céges) 72000 Ft/hó
Kamarai regisztráció: 5000Ft/év 417 Ft/hó
Munkabér (2012) 1116000/év 93000 Ft/hó
Második csoportban tartozó költségek, amikor megindulunk dolgozni a kocsinkkal:Üzem közben keletkező költségekÜzemanyag 10L/100Km 43 Ft/Km
Karbantartás, javítás 10 Ft/Km
Gk mosatás heti/1 2000 Ft 50x 100000Ft/év
Számlatömb papírszalag: 3000 Ft/év 250Ft/hó
Most adjuk össze: ami annyit tesz, hogy éves szinten
[big]4002234Ft[/big] (papírszalag, mosatás hozzáadva) olyan bevételt kell el?teremteni a vállalkozónak amelyben még nem is gurul a gépkocsijával, ez évi (max) 250 munkanappal, azaz normális (szabadság nélkül) emberi értéken számolva, naponta
16009Ft-ot jelent.
Erre a napi kötelezően előírt bevételre rakodik rá esetünkben a kilométerenkénti 53 Ft, ami hangsúlyozom minden egyes megtett kilométert terhel.
Akkor jöjjön egy kis számtan: a 16009 Ft-ot elosztjuk a hőn áhított 240Ft-tal és kerekítve megkapjuk a 67-et, tehát ennyi utassal megtett kilométert kell menni azért, hogy csak ezt az összeget megtermeljük. De sajnos most jön még az a bökkenő, hogy ennek a 67Km-nek a megtételéhez újabb 53Ft kell kilométerenként, azaz 3551 Ft amit az alapdíjakból vagy további utaskilométerekkel kell megteremteni.
Akkor egy olyan alternatívát ragadjunk ki ami csak elméletben valósítható meg, … mondjuk volt 10 utasunk akik egymás után egymásnak adták a kilincset ezekkel mentünk 70 utaskilométert 70x240=16800Ft és az alapdíjaikból összejött 3000 Ft, ez 16800+3000=19800Ft keletkezett a bevételi oldalon, míg a kiadásoldalán csak 16009+(70x53)=19719 Ft ...és láss csodát már is nyereségesek vagyunk! Ennek a szigorúan elvi alapokon felállított számításnak kettő olyan gyakorlati tényezője van ami miatt azonnal elbukik a számítás, az egyik, hogy az első és az utolsó utas a telephelyünkön szállt be, illetve ki a gépkocsiból, a másik pedig a munkaidő hossza.
***
Most számoljunk egy gyakorlatban is megvalósítható példával (mert minden olyan kilométer költség mikor csak a mosóba, a benzinkútra vagy a szerelőhöz megyünk): … vegyünk alapul egy 50%-os kihasználtságot egy fordított számolással amiben az ehhez megfelelő kilométerdíjat számoljuk ki!
Van egyszer 16009Ft valamint 140x53=7420 Ft, azaz 23429 Ft a költségoldalon amiből levonjuk a 10 fuvar esetén a 3000Ft alapdíjat és ezek után a megkapott 20429-et elosztjuk a 70 utaskilométerrel ami
292Ft-os eredményt ad.
***
Tehát egy jó céges „versenyző” aki mondjuk 70%-os kihasználtsággal tud dolgozni (pl.a város közepén van a telephelye, nyom mindenre de azért ésszel) annak az esetében van 16009 Ft valamint 100x53=5300Ft, azaz 21309 Ft a költségoldalon, amiből levonjuk a 10 fuvar esetén a 3000 Ft alapdíjat és ezek után a megkapott 18309-et elosztjuk a 70 utaskilométerrel ami
262Ft-os eredményt ad.
***
Most mindenki vegye el? az óra által kiadott kis zárást és viszonyítson egy kicsit az utaskilométerek tekintetében, valamint vegye figyelembe a szokásait, hogy mikor kapcsolja be-ki mikor nem azt a masinát! (sajnos nálam az 50%nál is rosszabb a helyzet)
Most már csak a végére 4 kérdésem maradt:1. Minden nap megvan-e a 70 utaskilométered 10 fuvarból?
2. Ha meg is van mindennap, ezért csak 8 órát dolgozol-e?
3. A gépkocsid készpénzre vetted-e?
4. Elég-e a létedhez az itt kiszámolt minimálbér?
Mert, ha itt bármelyik kérdésre
„NEM” a válaszod, akkor az itt kiszámolt kilométerdíjak ennél súlyosabb számokat kellene, hogy mutassanak a tarifatábládon! (Akkor még az ÁFA törvényről nem is beszéltünk!)